fredag 31 december 2010

Dinkel-levain igen

Eftersom jag på sista tiden mest har bakat det vanliga brödet med en hel del fullkornsdinkel i, och dessutom en rejäl laddning danskt rågbröd (som jag visst inte har dokumenterat här), så var jag sugen på att baka ett lite ljusare bröd. Men jag vågade inte avvika alltför mycket från det vanliga recptet, så det fick helt enkelt bli det receptet, fast med siktat dinkel istället för fullkornsdinkel. D v s totalt 500 g siktat dinkel. Efteråt kom jag på att jag då i princip var tillbaka på Martins originalrecept. Men det är ju ett bra recept, så varför inte?

Den här gången använde jag också den speciella brödsirapen som finns. Jag vet inte om jag kan påstå att jag märkte någon skillnad. Däremot kom jag på att det ju är dumt att försäka mäta upp sirap i ett eget mått, och sedan försöka skrapa ur allt. Mycket enklare att spruta i sirapen i tillbringaren med mjöl som redan står på vågen, och sedan hälla över allt samtidigt i assistentbunken.

Nu när det är vinter tar jäsningen något längre tid, trots att degen står brevid spisen i köket. Nu tog det ca fem timmar innan jag var hyfsat nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar