lördag 16 oktober 2010

Goda frukostbullar med russin

I morse tog jag den sista frukostbullen ur frysen, så nu var det definitivt dags att baka nya. Jag försökte hitta något bra och lagom enkelt recept. Jag ville helst få dem bakade redan idag, så någon nattjäsning var inte aktuell.

Jag utgick från det här receptet från Söta Saker. Men jag hade inte riktigt rätt saker/mängder hemma, så jag fick improvisera lite. Dessutom ville jag göra lite större mängd.



Såhär gjorde jag ca 25 bullar:

45 g jäst (jag behövde spara 5 g till ett annat bak, annars lär väl ett helt paket gå lika bra)
6 dl vatten
2 tsk salt
2 msk mörk sirap
3 dl russin
2 dl hela linfrön
130 g grahamsmjöl (ca 2 dl)
650 g vetemjöl (ca 11 dl)

Smula jästen och rör ut i vattnet. Häll i sirap, russin och linfrön. Arbeta ner mjölet, och sedan saltet. Jag arbeta inte degen särskilt mycket, några minuter kanske. Degen blev ganska kladdig. Jag antar att krossade linfrön enligt originalreceptet hade bundit lite mer vätska.

Lägg plast på bunken och låt jäsa i en timme.

Häll upp degen på mjölat bakbord. Vik ihop och dela i lagom stora kluttar som sedan dras ihop till runda bullar. Lägg på bakplåtspapper, och täck med bakduk. Sätt ugnen på 250 grader.

Låt jäsa i ca 30 minuter. Pensla med vatten och strö över några roliga frön. Jag tog linfrön och vetekross. I ugnen råkade min baksten ligga, så jag flyttade över pappren med bullar på på denna och gräddade i 10 minuter.

Bullarna blev mycket goda. De kommer nog att bakas fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar