tisdag 4 januari 2011

Bagels


Idag satt jag och bläddrade lite i Leila Lindholms bok "One More Slice". Plötsligt kom jag att tänka på att det vore kul att göra bagels. Jag hade dessutom redan allt som behövdes hemma. Nämligen det här:

25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk honung
750 g vetemjöl special
1 msk salt
1 äggvita

Och så här gjorde jag:

Lös upp jästen i vattnet. Rör ner honungen och mjölet och sedan saltet. Kör på låg hastighet i 6-7 minuter.

Täck bunken med plast och låt jäsa till dubbel storlek, vilket tar närmare en timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda lätt och dela i 12 kluttar. Forma varje klutt till en rund bulle. Tryck ett hål med ett mjölat finger och snurra runt lite. (Det här har jag inte riktigt listat ut bästa metoden för. Jag tror att jag lyckades bäst med att snurra runt degen runt fingret i luften, liksom.)

Lägg ringarna på ett bakplåtspapper. Täck med bakduk och låt jäsa i 45 minuter.

Sätt ugnen på 180 grader. Koka upp en stor gryta med vatten.

Lägg i ringarna i det kokande vattnet, ett par stycken åt gången. Man kan behöva fixa till hålen lite innan man lägger ner dem i vattnet. Låt koka i 1-2 minuter per sida. Ta upp med hålslev och låt torka på kökshandduk. Lägg sedan över på bakplåtspapper på en plåt och pensla med uppvispad äggvita.

Strö eventuellt över några goda frön, t ex sesamfrön eller vallmofrön.

Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter tills de har fått en fin gyllene färg.

Själv tycker jag att det blev riktigt gott, och resten av familjen verkar också ha uppskattat dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar