söndag 15 augusti 2010

Pumpernickel

Jag har på sista tiden mest bakat lite ljusare bröd. Så nu var det dags att testa något lite mörkare bröd. Efter en inventering i mjölförrådet föll valet på Pumpernickel enligt recept i Hedhs bok (Bröd). Ett ordentligt mörkt bröd, bakat på enbart råg.

Jag följde originalreceptet nästan helt. Enda skillnaden var att jag fick ta rågkross istället för hela rågkärnor. Dessutom skiljer sig mjöl/vatten-förhållandet något mellan min och Hedhs surdeg,  så jag kompenserade lite för det genom att justera mjöl- pch vattenmängderna något.

Jästiderna var lite knepiga i receptet: "minst 12-18 timmar i rumstemperatur eller över natten i kyl". Det låter ju galet. Över natten blir ju mindre än  12 timmar, och det behövs väl snarare längre tid om degen står i kylen?
Jag bestämde mig för att han nog menade "minst 2-8 timmar" och lät med andra ord degen stå över natten i rumstemperatur. (Varför finns inte errata på nätet för den här typen av böcker?)

Resultatet blev helt OK. Inte fantastiskt, men inte för tråkigt heller. Kan bli lite mastigt att äta som frukostbröd, men passar nog bra som bas i mackor med lite roligare pålägg. Sillmackor, kanske? Smakar nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar